Tilbake til alle arrangementer

Møt en kunster: Kari Aasen

  • Kunstgarasjen 15 Møllendalsveien Bergen, Vestland, 5009 Norway (kart)

Foto: Jane Sverdrupsen

MØT EN KUNSTNER: Kari Aasen

Søndag 24. november kl. 14:00 vil kunstner Kari Aasen fortelle om sitt mangeårige kunstnerskap og sitt konseptuelle arbeid med keramikk i kunstprosjektene som nå vises i utstillingen «These Precious Days» i Kunstgarasjen.

Kari Aasen, 1950 har sin bakgrunn fra Bergen Kunsthåndverksskole, 1974. Hun tok hovedfag i spesialisert kunst ved Kunsthøgskolen i Bergen i 2001. Aasen har bak seg en lang rekke utstillinger og prosjekter i inn og utland, og er innkjøpt av museer og samlinger; blant annet Nasjonalmuseet, KODE, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Nord-norsk Kunstmuseum og Västerås Konstmuseum. Aasen har mottatt en rekke stipender, blant annet, Reisestipend, Arbeidsstipend, GI og ikke minst NK´s Ærespris 2021.

Aasen arbeider med skulpturelle objekter, installasjoner og ulike prosjekter. Hun vektlegger møtet mellom materiale og hånd i sine keramiske verk. De taktile strukturene i overflaten vitner om spor av den keramiske prosessen. I sine stedsspesifikke prosjekter knyttes gjerne tradisjon, sykliske endringer og naturens sårbarhet sammen til en helhet. Aasen fokuserer på prosess, tid og repetitive handlinger. Hun arbeider lag på lag, analytisk og intuitivt.

Referansene i Kari sine kunstverk huser de lange linjene i materialhistorien. Hun er hele tiden i dialog med det keramiske materialet og alt av vår kultur det huser, og bruker dette til å vise sin empati med det som skjer i verden. Kunstverkene som vises i Kunstgarasjens Indre sal har sitt utspring fra den samme konseptuelle metoden. Karis repetitive avtrykk og modelleringer utvikler seg innenfor et fast tidsrom, ofte et helt år. Ved å forme ett objekt hver dag over en periode, hvor hun legger vekt på å vise nærværet til selve mennesket bak, viser hun hvordan denne gjerningen endrer seg etter hvert som tiden går.

Med avtrykk av egne hender, fingre og tær fanger Kari flyktige øyeblikk i et menneskeliv i et materiale som er så holdbart at det kan krysse historiske epoker. Kunstverkene sin råe form trigger referanser til utgravde funn, og med det peker på at det som skjer i dette øyeblikk kan bli til historiske artefakter i et annet. Vår opplevelse av tid som en serie kortvarige hendelser settes dermed i perspektiv med de lange linjene i vår tidsregning. Kunsten til Kari blir med dette til et tydelig fysisk vitnesbyrd til et menneskes eksistens i sin samtid.