Utstillinger

Klara Sofie Ludvigsen: Neon notid
Klara Sofie Ludvigsen
Neon notid
14. mars - 27. april 2025
Indre sal, Kunstgarasjen
Utstillinga til Klara Sofie Ludvigsen har tittel Neon notid, og består av analogt fotografi saman med glas. Tittelen kjem frå opplevinga av korleis notida er overveldande, for tett på til å sjå klart. Det er ein forvirrande øving å ta notida inn, kanskje er det eigentleg umogeleg. Spesielt når ein opplever noko vanskeleg i livet. Notida blir for intens. Hjernen jobbar konstant med å zoome inn og ut for å prøve å få tak i det som skjer. Ludvigsen forklarer at denne opplevinga samanfell med korleis ho arbeider i mørkerommet. 'Eg jobbar med å tillate meg å ikkje forstå kva eg gjer i notida, men stole på intuisjon og at distanse vil vise heilhet.'
I tillegg til tidligare utvikla metodar jobbar Ludvigsen no med collage på negativ-nivå. Det vil sei at ho klypper i negativ og kombinerer ulike motiv, eller deler av motiv, som vert eksponert på papir og resulterer i éit fotografi. Kombinasjonen av ulike motiv kan opplevast uoversiktleg og uforståeleg, på samme måte som notida kan opplevast uoversiktleg og uforståeleg.
I prosessen med å skape eit analogt fotografi jobber ein seg fram mot ønska eksponering med å gjere tester på små striper av papir. Dette kallast teststriper og for Klara Sofie finst det noko essensielt der. Fotografert slik at motivet fyller heile flata, lar ho forma, eller flata, være uendeleg. Med desse negativa lagar ho enorme 'teststriper', opp til 4,5 meter lange. Å sjå på så store fotografi med eit uavgrensa motiv, gir ein kroppsleg følelse av å vere for tett på, av å ikkje få oversikt.
Kunstnaren har også utforska kombinasjonen mellom glas og fotografi. Glas er ein vesentleg bestanddel i fotografiets opphav, og det er på den måten ei naturleg lenke mellom dei to, som tilfører nok eit lag av forstyrring. Glaset tilfører også eit fargeelement, i ein praksis som i all hovedsak omfattar svart/kvit fotografi.
Klara Sofie Ludvigsen (f.1983) bur og arbeider i Bergen. Ho har ein bachelor i fotografi frå Kent Institute og Art & Design i England. Klara Sofie var med i Vestlandsutstillinga 2023, og har vist arbeida sine i ei rekke gruppe- og separatutstillingar. Ho var med å starte mørkeromskollektivet Fotoverkstedet og har sitt atelier i Møllendalsveien 17, like ved Kunstgarasjen.

Håkon Holm-Olsen: Mobile enheter
Håkon Holm-Olsen
Mobile enheter
14. mars - 27. april 2025
Ytre sal og Black Box, Kunstgarasjen
Gjennom collage, skulptur og animasjon presenterer utstillingen Mobile enheter en virkelighet med sin egen logikk og sine egne spilleregler.
Dyr, mennesker og maskiner har smeltet sammen til symbiotiske enheter, i konstant bevegelse eller oppslukt i gåtefulle aktiviteter. Fortid, nåtid og fremtid eksisterer side om side. Mytologi og fabler, fortidens spådommer om fremtiden, og forholdet vi har til teknologi blir viktige historier å fortelle. Holm-Olsen låner visuelle virkemidler fra science-fiction, tegneserier og vitenskapelige illustrasjoner og danner et møte mellom fakta og fiksjon, kunstig og naturlig, todimensjonalt og tredimensjonalt.
Håkon Holm-Olsen (f. 1982) bor og arbeider i Bergen. Han jobber innenfor mange ulike medier, hvor samling og bearbeiding av allerede eksisterende bilder står sentralt: 'Arbeidsprosessen min tar utgangspunkt i daglige økter på atelieret, der jeg forsøker å legge til rette for at det skal oppstå interessante tilfeldigheter. Kort fortalt innebærer dette at jeg samler på notater, objekter, fotografier, kasserte skolebøker og leksikon og bruksgjenstander som har mistet funksjonen sin. Dette blir gitt nytt liv som råmateriale for en collage, utgangspunkt for en tegning, deler til en skulptur, eller en kombinasjon av flere av disse.'
Holm-Olsen har de siste årene vist soloutstillingen Full Flex ved Visningsrommet USF, utstillingen Feltstudier ved Galleri Christinegaard i samarbeid med Helene Norseth, laget LP- cover for bandet Polyphonic Exophilia og gjort utsmykningsoppdrag for Åsane VGS og VID Vitenskapelige Høgskole. Han underviser til daglig ved Kunstskolen i Bergen.

Patrícia Šichmanová: Shaping Growth
Patrícia Šichmanov
Shaping Growth
31.januar - 2.mars 2025
Ytre sal, Kunstgarasjen
Utstillingen er en fortsettelse av min utforskning av mønstrer for organisk vekst. Jeg illustrerer, definerer og belyser strukturene og mønstrene, volumene og formene som utgjør våre oppfatninger og minner om den naturlige og, i dette tilfellet, akvatiske verden.
Lysende, fargerikt og gjennomsiktig glass er flytende støpt til korallens former og teksturer; de kommer til syne gjennom både tilstedeværelse og fravær, og viser til både overflod og variasjon av liv på revet i havet, så vel som dets skjørhet og potensial for å gå tapt.
På samme måten som korall i seg selv er bygget opp av små strukturer akkumulert over tid, så brukes 3D-printede elementer laget av trinnvis avsatt filament som referanse til den gradvise veksten og måten livet formerer seg på i vannet.
Når man beveger seg gjennom utstillingen, ser vi glass som et illustrativt verktøy; en beholder for vekst og liv, en 'fluid' som beveger seg gjennom rommet og tar på seg former og fasonger mens den flyter ut over grenser, som en transportør og mottaker, som overfører, absorberer og samler lys.
Patrícia Šichmanová (1992, Bratislava, Slovakia) er en materialbasert kunstner basert i Bergen, som hovedsakelig jobber med glass, og kombinerer tradisjonelle teknikker som glassstøping med moderne teknologier som VR-modellering, 3D-utskrift og CNC-fresing for å utforske balansen mellom maskinpresisjon og menneskelig håndverk. Šichmanová har stilt ut internasjonalt, og hun fokuserer sin praksis på lys, farger og form, inspirert av naturlige landskap og utviklingen av den digitale verden. Gjennom ovnsformings- og støpeprosesser, spesielt utradisjonelle anvendelser av Pate de verre-teknikken, er hun i stand til å lage fargespill, lag med gjennomsiktighet og teksturvariasjoner som tjener til å male et unikt bilde av lys, farge og form. Arbeidene hennes har vært støttet av Norsk Kulturråd (arbeidsstipend og diverse stipend) og hun har mottatt Fordypningsstipend (NK, 2024).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
English version
This exhibition is the continuation of my explorations into the patterns of organic growth. I am illustrating, defining, and illuminating the structures and patterns, volumes and forms that make up our perceptions and memories of the natural and, in this instance, aquatic world.
Luminous, colourful, and transparent glass is fluidly molded into the shapes and textures of corals; their forms are revealed through both presence and absence, evoking both the abundance and variety of life on the reef as well as its fragility and potential for loss.
In the way coral itself is built from tiny structures accumulated over time, 3D-printed elements made from incrementally deposited filament are used to reference gradual growth and the way life proliferates in bodies of water.
As you move through the exhibition, the glass appears as an illustrative tool: a container for growth and life, a fluid that moves through space taking on shapes and forms while overflowing boundaries, as a conveyor and receiver of light transmitting, absorbing, and pooling illumination.
Patrícia Šichmanová (1992, Bratislava, Slovakia) is a material-based artist based in Bergen working primarily in glass, combining traditional techniques like glass casting with modern technologies such as VR modeling, 3D printing, and CNC milling to explore the balance between machine precision and human craftsmanship. Exhibited internationally, her practice focuses on light, colour, and form, inspired by natural landscapes and the evolving digital world. Through kiln forming and casting processes, especially nontraditional applications of the Pate de Verre technique (fusing glass frit), she is able to create washes of colour, layers of translucency, and textural variations that serve to paint a picture of light, color and form.








Foto: Monica Takvam/ Kunstgarasjen

Line Anda Dalmar: Tapende Landskap
Line Anda Dalmar
Tapende Landskap
31.januar - 2.mars 2025
Indre sal, Kunstgarasjen
I utstillingen Tapende landskap har Line Anda Dalmar jobbet med sitkagranens påvirkning på det norske landskapet. Gjennom feltarbeid i hogstfelt og tidligere plantefelt langs kysten av Vestlandet og i Trøndelag ser hun på hvordan det norske kulturlandskapet har endret seg etter at småskala- og selvbergingsjordbruket fra 50-tallet ble avviklet. Beitemarkene ble beplantet med hurtigvoksende sitkagran og landskapet endret både utseende og karakter. Når naturskoger ble omdannet til såkalt produksjonsskog, ble også flatehogst en konsekvens.
Treslaget, som i løpet av få tiår ble et kjært folkeie, symboliserte fremskritt og modernitet. Det skapte optimisme blant bøndene på øyer og langs fjorder. Plantingen ble først betraktet som en mulighet til omstilling og en kjærkommen selvforsyning av tømmer og materialer. De langsiktige og utilsiktede økologiske effektene har fått mange til å revurdere sitt forhold til sitkagranen. Denne skogdriften har endret landskapets karakter over store arealer, ødelagte kulturminner, sperret stier og adkomster og fortrengt lokal vegetasjon.
Hvordan oppleves det for de som bor og lever i et slikt område, når skogen rundt dem plutselig hogges flat? Arkitekten Nordberg Schults introduserte begrepet stedstap i forbindelse med utbygging og transformasjon i urbane og rurale strøk. Dalmar er interessert i hvordan disse plutselige endringene påvirker oss. Når steder og skogsmiljø som vi kanskje er oppvokst med endrer seg over natten, endres også våre minner om disse stedene. Minner som er knyttet til naturen som former, opplevelser og dens fysiske utseende.
Dalmars prosjekt fokuserer på de visuelle konsekvensene i landskapet ved introduksjonen av sikagran, samtidig som hun utforsker dette trematerialet i flere skulpturelle arbeider.
Line Anda Dalmar (1983, Stavanger) er basert i Trondheim og jobber innenfor ulike materialer og media som foto, skulptur, lyd, video og tegning. Utgangspunktet for arbeidene er refleksjoner rundt minner, og måten vi erfarer, husker og registrerer verden rundt oss. Det kan være kroppslige opplevelser og sanseinntrykk som er vanskelig å sette ord på, som minner om sted, tid og situasjoner. Dalmar jobber stedssensitivt og arbeidene tar som regel utgangspunkt i feltstudier. Under feltarbeidet jobber hun i ulike landskap, nære og eksotiske. Dalmar er interessert i stedenes egenart, og leter etter fragmentene som gjør at helheten gir mening og skaper en dypere forståelse av stedene. Dalmar har de siste årene stilt ut ved Rogaland Kunstsenter, Stavanger Kunstmuseum, Preus Museum, Ram Galleri, Tegnerforbundet, Trondhjems, Kongsberg og Levanger kunstforening. Dalmar har mastergrad fra Konstfack i Stockholm og bachelor fra Kunsthøgskolen i Bergen.






Foto: Monica Takvam/Kunstgarasjen