Line Anda Dalmar
Tapende Landskap
31. januar - 2. marș 2025, Indre sal, Kunstgarasjen
I utstillingen Tapende landskap har Line Anda Dalmar jobbet med sitkagranens påvirkning på det norske landskapet. Gjennom feltarbeid i hogstfelt og tidligere plantefelt langs kysten av Vestlandet og i Trøndelag ser hun på hvordan det norske kulturlandskapet har endret seg etter at småskala- og selvbergingsjordbruket fra 50-tallet ble avviklet. Beitemarkene ble beplantet med hurtigvoksende sitkagran og landskapet endret både utseende og karakter. Når naturskoger ble omdannet til såkalt produksjonsskog, ble også flatehogst en konsekvens.
Treslaget, som i løpet av få tiår ble et kjært folkeie, symboliserte fremskritt og modernitet. Det skapte optimisme blant bøndene på øyer og langs fjorder. Plantingen ble først betraktet som en mulighet til omstilling og en kjærkommen selvforsyning av tømmer og materialer. De langsiktige og utilsiktede økologiske effektene har fått mange til å revurdere sitt forhold til sitkagranen. Denne skogdriften har endret landskapets karakter over store arealer, ødelagte kulturminner, sperret stier og adkomster og fortrengt lokal vegetasjon.
Hvordan oppleves det for de som bor og lever i et slikt område, når skogen rundt dem plutselig hogges flat? Arkitekten Nordberg Schults introduserte begrepet stedstap i forbindelse med utbygging og transformasjon i urbane og rurale strøk. Dalmar er interessert i hvordan disse plutselige endringene påvirker oss. Når steder og skogsmiljø som vi kanskje er oppvokst med endrer seg over natten, endres også våre minner om disse stedene. Minner som er knyttet til naturen som former, opplevelser og dens fysiske utseende.
Dalmars prosjekt fokuserer på de visuelle konsekvensene i landskapet ved introduksjonen av sikagran, samtidig som hun utforsker dette trematerialet i flere skulpturelle arbeider.
Denne utstillingen har fått støtte fra Vederlagsfondet, Kulturdirektoratet, Regionale prosjektmidler, Trondheim kommune og Bildende Kunstneres Hjelpefond.
Line Anda Dalmar (1983, Stavanger) er basert i Trondheim og jobber innenfor ulike materialer og media som foto, skulptur, lyd, video og tegning. Utgangspunktet for arbeidene er refleksjoner rundt minner, og måten vi erfarer, husker og registrerer verden rundt oss. Det kan være kroppslige opplevelser og sanseinntrykk som er vanskelig å sette ord på, som minner om sted, tid og situasjoner. Dalmar jobber stedssensitivt og arbeidene tar som regel utgangspunkt i feltstudier. Under feltarbeidet jobber hun i ulike landskap, nære og eksotiske. Dalmar er interessert i stedenes egenart, og leter etter fragmentene som gjør at helheten gir mening og skaper en dypere forståelse av stedene. Dalmar har de siste årene stilt ut ved Rogaland Kunstsenter, Stavanger Kunstmuseum, Preus Museum, Ram Galleri, Tegnerforbundet, Trondhjems, Kongsberg og Levanger kunstforening. Dalmar har mastergrad fra Konstfack i Stockholm og bachelor fra Kunsthøgskolen i Bergen.