Judy Sirks Vevle
Maleri, objekt, video.
Kunstpraksisen min er sterkt påvirket av tid tilbrakt i naturen. Det var under et kunstneropphold i Hardanger at hovedfokus ble NATUR. Naturen var så fullstendig nærværende at det var ingen vei utenom. Arbeid med naturen som motiv, impliserte også at jeg fikk en bevissthet om kunsthistoriens kontekst og den norske identitetsfølelsen knyttet til forestillinger om det norske landskapets karakter.
Etter hvert ble økofilosofi viktig som basis for min kunstvirksomhet; den personlige opplevelsen av naturen, og hvordan jeg kan håndtere naturkriser og sorg over tapt natur.
Jeg vil at maleriene mine skal representere den naturlige verden på en måte som gjør landskapene gjenkjennelige og samtidig fantasifulle. Jeg vil oppdage og fremheve de små detaljene i landskapet, det som man ikke ser, de små usynlige detaljene og elementene; stein, kvister, jord, gress, vann, is. Landskapet som reflekteres i vann og is, is som smelter. Figur inntrer i maleriene av og til, gjerne som refleksjoner i vann. Her oppløser kroppen seg og abstraksjon oppstår. « I like to show the beauty of things that no one looks at twice » (Eliot Hodgkin 1905-1987)
Rent formalt arbeider jeg med et figurativt formspråk, men jeg søker å balansere figurasjon og abstraksjon. I noen tilfeller setter jeg sammen malerier i komposisjoner, hvor delene er utsnitt av et hovedmotiv. Denne metoden utfordrer meg både teknisk og idémessig. Komposisjonene kan settes sammen i samsvar med et gitt utstillingsrom og blir derfor stedsspesifikke. I tillegg til dette, ønsker jeg å utfordre maleriets todimensjonale form. I en tidligere utstilling laget jeg «lykter» av malerier. Denne ideen er i utvikling og jeg arbeider for tiden med å produsere tredimensjonale objekter med maleri som hovedmateriale. Disse vil være nært knyttet motivmessig til maleri på vegg. Objektene/maleriene kan tilpasses rommets utforming.
Video bruker jeg ofte når jeg utforsker landskapet rundt meg. Jeg zoomer inn på små bekker, skogbunn, is og stein - og oppdager nye verdener, et makro-mikrokosmos som fascinerer. Jeg har brukt videoprojeksjon sammen med maleri i tidligere utstillinger, og det gir et utstillingsrom bevegelse og lys.