I utstillingen «Once the joy of the moment has passed» presenterer Andreas Dyrdal en rekke nyproduserte bilder og objekter basert på fotografier fra en enkeltrull med 35mm farge-film. Som utgangspunkt for prosjektet består materialet av tjueseks nærbilder av en grønn stol, delvis belyst av solgløtt fra et vindu. Samtidig presenterer ikke serien noe tilsynelatende konsekvent handling utover at motivet er gjenkjennelig; flere fotografier mangler fokus-punkt; stolen, rommet og den omkringliggende konteksten er aldri gitt; og kamera beveger seg tilsynelatende både mot og fra objektet, uten å ville ønske eller bekrefte en spesifikk relasjon.
Andreas Dyrdal arbeider fra den grunnleggende betingelsen om at «for et fotografi skal eksistere, må noe ha vært foran kamera». Denne betingelsen knytter et bånd mellom det avbildede objektet og reproduksjonen, og knytter objektet til en spesifikk «da-tid», som igjen kan leses i nåtid. I kontekst av utstillingen «Once the joy of the moment has passed» har Andreas bevisst valgt å behandle bildene som en mengde «rå»-materialer der de utgjør et vokabular eller manuskript som utøves på nytt. Dette er blandt annet gjort ved at konteksten og omstendighetene rundt objektet og situasjonen, som knytter det til en «da-tid», er inndratt. Parallelt er det også i Andreas Dyrdal sin bevissthet at det er utøverens oppgave å gjenreise verket og gi det mening, i nåtid. Det er hvordan denne materialiseringen i en pågående og flyktig virkelighet, med potensielt mange «nå-tider», som han er interessert i og prøver å behandle. Slik sett føyer utstillingen seg inn i en rekke av Andreas Dyrdal sine tidligere arbeider, der han undersøker hvordan det utøvende fremstår ovenfor publikum og hvordan det utøvende opererer på vegne av det som representeres, med visshet om at kunsten aldri kan egentlig ta virkelighetens plass— et slags nikk til fotografiets sin kontinuerlige evne og samtidige mangel, for å kunne beskrive virkeligheten.
Andreas Dyrdal (f.1979, Bergen) er opprinnelig utdannet scenekunstner og har en karriere bak seg som utøver, koreograf og pedagog. I 2017 fullførte han sin Master i Kunst ved kunstakademiet i Bergen, der han vant NKs studentpris for sitt avgangsarbeid. Han arbeider med fotografi, installasjoner og objekter, ofte i krysningspunktet mellom arbeidenes fysiske, konseptuelle og materielle tilstedeværelse, og deres iscenesettelse— der tid, rom og forskjellige materielle lag er vesentlige element. Han har de senere år stilt ut ved blant annet Kraft, Galleri Felt, Bergen Kunsthall og var representert på Høstutstillingen på Kunstnernes Hus i 2020.