Bjørn Krzywinski, eller Bamse, som han også ble kalt, var en viktig eksponent for det abstrakte ekspresjonistiske maleriet i Bergen. Han var medlem av kunstnergruppen LYN, som inkluderte Arvid Pettersen, Svein Rønning, Gerhard Stoltz, Birger Larsen og Bård Breivik.
Bjørn Krzywinski arbeidet lenge innenfor det figurative maleriet, men følte etterhvert at det var mer naturlig for ham å jobbe med mer abstrakte og ekspressive former. Krzywinskis arbeider er resultatet av en utforskning og en prosessorientert måte å jobbe på, og arbeidene er preget av en stor vilje til eksperimentering. Han så muligheter i ting som andre hadde kastet fra seg, plankebiter, tiloversblevne keramiske fliser, kapp fra stålplater – alt kunne omdannes og brukes på nye måter i det kunstneriske arbeidet. Dette kommer spesielt til utrykk i de minste arbeidene, som vises i Kunstgarasjen nå, hvor maleriet og objektet møtes på nye og uventede måter, kombinert med lekenhet og underfundig humor.
Bjørn Krzywinski jobbet også som scenograf og på malersalen på Den Nasjonale Scene, og innflytelsen fra teateret kan også spores i noen av de største arbeidene. De virkelig store arbeidene er over tre meter høye, og egner seg ikke så lett til utstilling, men man kan kanskje se dem som en scene hvor Bjørn Krzywinski spilte ut sine maleriske eksperimenter. Her var ikke målet å nødvendigvis komme fram til et resultat eller ferdig arbeid, men han fortsatte å male i lag på lag, i maleriske leteaksjoner og utprøvninger og høyttenkninger.
Vi viser imidlertid også noen større arbeider i Kunstgarasjen, hvor maleriet har fått lov til å avsluttes i en fase hvor det fortsatt er åpent og formene hviler et sted mellom figurasjon og abstraksjon. Mange av Krzywinskis malerier tar utgangspunkt i menneskekroppen, og skildrer det sanselige og romlige i kroppens bevegelser. Dette var en viktig inspirasjon til Krzywinskis arbeider, og vi finner de samme motivene igjen i flere bilder.
Bildet «Sarajevo» fra 90-tallet, er et godt eksempel på et arbeid som er en refleksjon av Bamses samfunnengasjement, malt mens borgerkrigen i det tidligere Jugoslavia pågikk.
Bjørn Krzywinski var en sky kunstner, og hans prosessorienterte arbeidsmåte gjorde at svært få av hans arbeider nådde galleriene. Arbeidet i seg selv var for ham viktigere enn å vise frem resultatet. Derfor er vi svært takknemlige for å få lov til å vise denne flotte og unike utstillingen av Bjørn Krzywinskis arbeider i Kunstgarasjen, og takker familien for godt samarbeid.
Utstillingen er et samarbeid med Galleri Deneulin, hvor et utvalg av Krzywinskis arbeid vises parallelt med utstillingen i Kunstgarasjen.